Complexe hard- en softwareproblemen ICT-supportmedewerker of ICT besturingssystemen en netwerken

Wat ga ik leren?

In deze module leer je geavanceerdere ICT-problemen analyseren en oplossen. Je bouwt voort op de basis uit de module Eenvoudige hard- en softwareproblemen, maar gaat dieper in op technische storingen, foutopsporing en gestructureerd probleemoplossend denken.

Volgende thema's komen aanbod:

  • complexe foutmeldingen en systeemproblemen interpreteren
  • probleemsituaties methodisch benaderen (bijv. met logboeken, hersteltools)
  • oorzaken van conflicten tussen hardware en software achterhalen
  • werken met opstartproblemen, foutieve updates of corrupte bestanden
  • besturingssysteem herstellen zonder gegevensverlies
  • tools gebruiken voor systeemherstel, registercorrectie en geavanceerde instellingen
  • problemen met interne componenten (zoals geheugen, schijf, voeding, koeling) herkennen
  • defecte onderdelen diagnosticeren en vervangen
  • systeemcompatibiliteit beoordelen (drivers, BIOS-instellingen, firmware)
  • keuzes maken tussen reparatie, vervanging of herinstallatie
  • strategieën bepalen op basis van kosten/baten en context (thuisgebruik vs. werkplek)
  • verantwoorde beslissingen nemen en acties documenteren

Contact

Heb je nog vragen? Ga dan naar het contactformulier

Inschrijven

Dit kan via het inschrijvingsformulier